اسناد اقاله چیست ؟
نوشته شده توسط : ipooshak

برای درک اسناد اقاله ابتدا واژه اقاله را تعریف می کنیم، این کلمه در لغت به معنی آزاد کردن و رهانیدن چیزی از بند است در اصطلاح حقوقی اقاله را برای بر هم زدن عقد یا معامله و راضی ساختن دو طرف برای فسخ عقد می گویند.

تنظیم اسناد اقاله

یک مثال برای اینکه بهتر متوجه شوید در چه هنگامی اسناد اقاله تنظیم می شود؟

فرض کنید شخصی ملک خود را فروخته است و بعد از گذشت چند روز با مذاکره با مذاکره با خریدار و جلب رضایت او توافق می کنند که معامله را بر هم بزنند این توافق دو طرفه را اقاله قرارداد می گویند و اسناد اقاله در چنین شرایطی تنظیم می شود.

تفاوت اسناد اقاله و حق فسخ

اسناد اقاله و حق فسخ یکسان نیستند چون که به کارگیری حق فسخ یک طرفه است و تنها دارنده آن می تواند آن را به کار بگیرد حتی اگر طرف دیگر ناراضی باشد. ولی در اقاله رضایت دو طرفین برای فسخ قرارداد شرط است.

از طرف دیگر اقاله با نبود هیچ اختیار و حق فسخی به کار بسته می شود و شخصی که خواهان اقاله است نباید حق خیار داشته باشد. چون که اگر او حق خیار داشته باشد دیگر به اقاله معامله نیازمند نیست و می تواند از حق خیار خود استفاده کند.

اقاله عقدی است همراه با توافق و رضایت به همراه اراده طرفین و موضوع آن از بین رفتن عقد اولیه است است در حالی که فسخ به علت قانونی است و شاید رضایت طرف دیگر حائز اهمیت نباشد.

اسناد اقاله را می‌توان با توافق طی سند عادی یا رسمی اجرا کرد اما در فسخ حکم دادگاه منبعث از جواز قانونی اصل صحت آن است.اقاله با انعقاد عقد دوم صورت می‌گیرد اما فسخ عقد دوم ندارد.

اسناد اقاله چیست

شرایط صحت اسناد اقاله

شرط اول وجود رضایت طرفین در انعقاد اسناد اقاله است. برای نوشتن اقاله وجود رضایت دو طرف قرارداد کافی است و می توان این رضایت را لفظی یا در عمل و به شیوه بیان صریح یا ضمنی بیان کرد.

پس حتي با معاملات نيز مي توان معامله را اقاله كرد ولي در هر حال بايد تراضي طرفين صورت بگيرد وكافي نيست كه يكي از دو طرف از ديگري اجازه بگيرد تا هر وقت مايل بود عقد را فسخ كند.

شرط دوم اهلیت و جواز تصرف است. چون اقاله معامله جدیدی نیست اهلیت برای انجام آن نیز تابع معامله اصلی است یعنی کسی که برای انجام معامله ای صلاحیت داشته باشد صلاحیت فسخ آن را نیز دارد.

نتیجه گیری 

چنانچه قصد تنظیم اسناد اقاله را دارید می توانید با مراجعه به سایت و اپلیکیشن شهرداد با وکلا و متخصصان در زمینه حقوقی ارتباط برقرار کنید و از دانش آنها بهره مند شوید.







:: برچسب‌ها: اسناد اقاله , بلاگ حقوقی شهرداد ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: